7 tips om fris dewintertijd in te gaan


In de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 oktober gaat de wintertijd weer in. Wat betekent dit ook alweer en hoe blijf je fit tijdens de wintertijd? Wij geven je zeven praktische wintertijd-tips! 


1. Klok vooruit of achteruit?

Om 3:00 in de nacht moet je jouw klok achteruit zetten naar 2:00 uur. Dat betekent dat het in de ochtend vroeger licht wordt en in de avond sneller donker. Veel mensen vergeten de klok te verzetten, maar met deze ezelsbruggetjes zul je dit nooit meer vergeten!

  • “In het najaar gaat de klok achteruit, want het najaar vindt achter in het jaar plaats.”
  • “Wintertijd? Je wint-er-tijd mee.”
  • “Wanneer het weer achteruit gaat, gaat ook de klok achteruit.”
  • “Spring forward, fall back.”
Klokken van Blokker
Klik op de afbeelding voor een overzicht van alle klokken op Blokker.nl

2. Herstel je biologische klok

Voor ochtendmensen en voor mensen met slaapproblemen kan de overgang naar wintertijd voor problemen zorgen. Je kunt je eigen biologische klok op de wintertijd voorbereiden door op de avond dat de wintertijd wordt ingesteld een uur later te gaan slapen. Zo ga je als het ware ‘met de tijd mee’. Zorg er bovendien voor dat je overdag voldoende daglicht opvangt. Het licht geeft namelijk signalen af aan je biologische klok, die zich daardoor sneller gelijk gaat stellen.

3. Simuleer de zonsopgang

Om sneller aan het nieuwe ritme van de wintertijd te wennen, kun je een Wake-up Light of lichtwekker gebruiken. Hierdoor wordt je lichaam op een natuurlijke manier gewekt door een combinatie van licht en geluid. Ook kun je denken aan een daglichtlamp. Met deze speciale lamp kun je je gebrek aan daglicht compenseren en ga je de winterdip te lijf door middel van lichttherapie.

Philips Wake-Up Light HF3500

Philips Wake-Up Light HF3500

€ 66. 95

4. Gooi je smartphone uit je slaapkamer

Check jij vlak voordat je gaat slapen nog even je mobieltje of gebruik je jouw smartphone ook als wekker? Overweeg eens om je smarthone uit de slaapkamer te bannen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het kunstlicht van je mobieltje bepaalde neuronen in je hersenen activeert, waardoor je moeilijker in slaap valt. Daarnaast onderdrukt het zogenaamde blauwe licht het slaaphormoon melatonine, waardoor je minder goed kunt slapen. Gelukkig bestaan er nog de good old wekkers waardoor het gemakkelijker wordt om van je slaapkamer een smartphonevrije zone te maken.

5. Pas op in het verkeer

Doordat het ‘s avonds sneller donker wordt, moet je weer even overschakelen en goed opletten in het verkeer. Zorg ervoor dat je goed zichtbaar bent in het donker, ook als je gaat fietsen!

Blokker LED fietslampen - transparant

Blokker LED fietslampen - transparant

€ 2. 99

6. Vrolijk jezelf op

Veel mensen ervaren een winterdip na de overgang van zomer- naar wintertijd. Doorbreek de neiging om je thuis terug te trekken en sla leuke, sociale activiteiten zeker niet over! Vrolijk jezelf op met zomerse muziek, kleurrijke woonaccessoires of maak een fotoboek of memory-wall om de fijne vakantieherinneringen nog eens naar boven te halen!

7. Ga sporten en bewegen

Wanneer het buiten kouder en donker wordt, kost het je misschien meer moeite om buiten te gaan sporten en je sportroutine vast te houden. Door te sporten, maak je het hormoon endorfine aan. Dit geeft ons een gevoel van geluk, en dat is nou precies wat je nodig hebt om een winterdip te voorkomen. Is het buiten écht te koud om te gaan sporten? Dan heb je altijd nog de mogelijkheid om fitnessartikelen voor thuisgebruik aan te schaffen!


we gaan de wintertijd in!